15 juni 2014

Vilsna unga vuxna

Jag trodde att "Ryssar är såna som gillar björkar" av Olga Grjasnowa skulle handla om ryssar, men det gör den mycket lite. Huvudpersonen Masja är visserligen av ryskt ursprung, men hon är uppväxt i Azerbajdzjan och flydde sedan med sin familj till Tyskland, dit de var välkomna tack vare att familjen var judisk. Språkbegåvade Masja är i 20-25-årsåldern, pluggar till tolk och bor med sin (öst)tyska pojkvän Elias i Frankfurt. Hennes f.d. pojkvän är född i Libanon och bor i USA och bästa vännen är född i Tyskland av turkiska föräldrar. Andra halvan av boken utspelar sig i Israel. Det handlar mycket om identitetssökande, tillhörighet, rasism och nationalism. Ämnena intresserar mig och boken är lättläst, men jag kommer hela tiden på mig själv med att önska att jag i stället läste någon annan bok som handlar om de här frågorna. Grjasnowa lyckas varken göra sina personer eller ämnen tillräckligt intressanta.
Betyg: EE
P.S. För den som vill läsa om unga vuxna i Frankfurt rekommenderar jag "Timmen mellan hund och varg". När det gäller unga i Israel skulle jag hellre läsa "Det eviga folket är inte rädda" av Shani Boianjiu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar