17 november 2012

Tyskt massmord i krigets skugga

"Mordbyn" av Andrea Maria Schenkel är något i Sverige så ovanligt som en tysk deckare. Den fick mycket uppmärksamhet för några år sen och nu har jag äntligen läst den i och med att bokcirkeln Det namnlösa sällskapet gjorde en nystart. "Mordbyn" är en kort och kompakt deckare som utspelar sig i en liten by på tyska landsbygden. Det är mitten av 1950-talet och krigets skugga vilar ännu tung över byn och dess invånare. Den kusliga berättelsen om vad som hände på gården Tannöd berättas i fragment av många olika röster. Det ger en lite dokumentär känsla åt berättelsen och får mig att tänka på Truman Capotes "Med kallt blod". Tyvärr levde boken inte upp till mina högt ställda förväntningar. Det korta formatet ger inget utrymme för fördjupning som kunde ge mer psykologisk trovärdighet. Jag tycker också att det är något tillgjort över språket, som försöker låta gammeldags.
Betyg: EE
P.S. Läs hellre "Dark places" ("Mörka platser") av Gillian Flynn eller ovan nämnda "Med kallt blod" ("In cold blood").

5 kommentarer:

  1. Tyckte samma sak. Mordbyn levde inte upp till förväntningarna. Språket var verkligen lite tillgjort och boken var alldeles för kort, författaren hann varken fördjupa karaktärerna eller bygga upp stämningen. Men jag köpte ändå hennes andra bok Fallet Kalteis på bokmässan. :D

    SvaraRadera
  2. Läste den på tyska och reagerade inte alls på språket. Kan ju bero på översättaren - eller på mig. Måste kolla igen.

    SvaraRadera
  3. Jag funderade också lite på om det var översättningen, men eftersom jag inte kan tyska kan jag inte jämföra.

    SvaraRadera
  4. Jag gillade verkligen "Mordbyn", ett bevis på att man kan skriva en bra mordhistoria på få sidor. Det behöver inte vara en massa sidor med ovidkommande detaljer och sidospår. Hade inga problem med språket, förstår inte vad problemet skulle vara. Har även öäst "Fallet Kalteis" -nästan lika bra - och "Bunkern" - som också var läsvärd men mer en psykologisk thriller.

    SvaraRadera
  5. Det är helt klart en bok man kan tycka olika om! Det blev också en intressant diskussion om den i vår bokcirkel eftersom vi tyckte så olika.

    SvaraRadera