20 november 2012

Efter smällen

Det är nyttigt att då och då bli påmind om hur bra man har det bara för att man råkar ha blivit född med ljus hy och blont hår. Jonas Hassen Khemiri ger mig en sådan påminnelse, som känns som en knytnäve i magen, i sin senaste bok "Jag ringer mina bröder". Det är en kort, snabbläst historia skriven i monolog/dialogform som utspelar sig under dygnet efter det att en man sprängt sig själv i luften i julhandeln mitt i Stockholms city. Amor rör sig i stan bland vanliga julshoppare och paranoida poliser och försöker bete sig normalt. Men hur gör man då? Om man blir misstänkt bara för att man har en viss hår- och hudfärg eller ett visst namn? Jag grät och skrattade mig igenom denna gnistrande granatäpplekärna till bok.
Betyg: EEEE+

1 kommentar:

  1. En bok jag vill läsa. Hörde författaren prata om den i - tror jag - Lundströms bokradio, väldigt intressant.

    SvaraRadera