06 maj 2012

Pirater i Portugal

"Pirate King", Laurie R. Kings senaste bok i serien om Mary Russell, är egentligen mer äventyrsroman än deckare. Med sedvanlig humor berättar Russell om hur det gick till när hon hösten 1924 hamnade som allt-i-allo på en stumfilmsinspelning av den komiska operan "Piraterna i Penzance" i Lissabon och Marocko. Hennes roll är bland annat att hjälpa regissören att få till den realism han eftersträvar. När filmskaparen i stället för skådespelare anlitar vad han tror är lokala fiskare för att spela piraterna, får han dock mer realism än han hade tänkt sig. Mitt i äventyret dyker förstås Mary Russells make Sherlock Holmes också upp. Jag har alltid roligt i Russells och Holmes sällskap, men "Pirate King" är inte den bästa boken i serien. Beskrivningen av hur en filmsinspelning gick till på 1920-talet är dock både kul och intressant och som vanligt är Kings miljöskildringar fina. Jag gillar också att King ger mig anledning att läsa på om vad "Piraterna i Penzance" egentligen är för en opera (Något som jag undrat sedan jag såg "Pretty Woman".) och om den portugisiske poeten Fernando Pessoa.
Betyg: EEE+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar