09 maj 2012

Där hav möter land

Som jag skrivit tidigare gillar jag engelska Elly Griffiths deckare. Nu har jag läst tredje delen om rättsarkeologen Ruth Galloway: "Huset vid havets slut". Den börjar med att några arkeologer, som undersöker erosionen på stränderna i Norfolk, hittar människoskelett som frilagts av havet. Galloway är nybliven mamma, men kallas ändå in som expert, och tillsammans med kommissarie Harry Nelson försöker hon ta reda på hur gamla benen är och hur de hamnat på stranden. Spåren visar sig leda tillbaka till andra världskriget, då rädslan för en tysk invasion var stor i den här delen av England. Jag gillar fortfarande Griffiths sätt att skriva och framför allt hennes person- och miljöskildringar. Hon verkar också ha övat upp sin förmåga att konstruera en deckarintrig, för den här gången var lösningen inte lika lättgissad som i de tidigare böckerna. (Jag brukar inte anstränga mig för att lista ut vem som är mördaren, så om jag kommer på det är det för att det är alldeles för uppenbart.)
Betyg: EEEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar