09 augusti 2011

Sydafrikansk semesterdeckare

Jag är glad att min Sydafrikaresa fick mig att ge Deon Meyer en ny chans (se här). "Devils Peak" utspelar sig före "Thirteen hours" och den handlar både om Tobela "Tiny" Mpayipheli (från "Död i gryningen" och "Jägarens hjärta") och polisen Benny Griessel. Tobela har lämnat sitt gamla liv bakom sig och bosatt sig på en bondgård med sin son, men när sonen faller offer för meningslöst våld påbörjar han en privat hämndturné. Benny Griessel utreder en serie mord på ensamstående kvinnor, men får svårt att hålla ihop sitt liv när han blir utsparkad av sin fru, som inte längre står ut med hans alkoholism. Klassisk deckare i modern stil - utmärkt som semesterläsning! Betyg: EEEE

3 kommentarer:

  1. Jag gillar också den här boken, även om jag hade lite dubbla känslor inför att Tobela åker runt som en privat "hämnare" och mördar människor som inte fått någon rättegång. Deon Meyer har seglat upp som en av mina utländska deckarfavoriter vid sidan av Conelly, Lehane och Denise Mina.

    SvaraRadera
  2. Nej, det är inte så sympatiskt med någon som mördar personer som inte är dömda, men författaren visar ju också på problemen med den sortens "rättvisa". Det är lite som i Connellys böcker när Bosch visar sig vara dödsstraffsförespråkare.

    SvaraRadera
  3. Jag har ännu inte läst något av Deon Meyer, men på något sätt har jag lyckats köpa hem tre av hans böcker. Är han lika bra som Lehane så låter det ju lovande.

    SvaraRadera