28 augusti 2010

En lång jakt på motorcykel

På insidesfliken till "Jägarens hjärta" skriver Deon Meyer: "Några av mina böcker har börjat med en huvudperson eller med en tanke som till exempel 'vad skulle hända om en kille måste köra motorcykel från Kapstaden till Lusaka medan alla försöker hejda honom', vilket blev utgångspunkten för Jägarens hjärta." Det blev inte bara utgångspunkten - det blev hela boken, åtminstone så långt jag orkade läsa, ca 250 sidor. Där någonstans tog författaren död på min favoritperson i boken och jag tappade ohjälpligt intresset. Synd, för jag gillade ju "Död i gryningen". Skillnaden är att i den fanns det en deckargåta; i den här är det bara action och politisk thriller. Huvudpersonen i "Jägarens hjärta" är Tobela "Tiny" Mpayipheli, som hade en mindre roll i den förra boken. Han har lagt sitt våldsamma förflutna bakom sig och försöker bygga upp ett vanligt, enkelt liv, men, som alltid i sådana här böcker, är det inte så lätt. Betyg: EE

4 kommentarer:

  1. Anonym18:26

    I recensionen skriver du: "Där någonstans tog författaren död på min favoritperson i boken och jag tappade ohjälpligt intresset."

    Där någonstans tog du död på min möjlighet att läsa boken, oavsett om jag gillat den eller inte. ^^

    Stor spoil för mig, tyvärr.

    SvaraRadera
  2. Hur menar du nu? Att någon dör i en deckare/thriller kan ju omöjligt vara en spoiler??? Och du kan ju inte veta vem som är min favoritperson, speciellt som du inte ens läst boken? Det var verkligen inte min mening att förstöra boken för någon annan, tvärtom. Det är ingen dålig bok, den passar bara inte min smak. (Som barnen fick lära sig att säga på dagiset där jag praoade när de inte tyckte om maten.)

    SvaraRadera
  3. Kattis Westlund12:38

    Hej Emma,
    Har du läst boken Nederland och vad tycker du om den i så fall.
    mvh Kattis

    SvaraRadera
  4. Hej Kattis!
    Nej, jag har inte läst Nederland, men den verkar intressant. Den vore kanske något för någon av mina bokcirklar.
    /Emma

    SvaraRadera