01 augusti 2010

Tillbaka till Glasgow

Skotska Denise Mina är en av mina favoritförfattare, men det har dröjt ända till nu innan jag läst hennes senaste: "Still Midnight" ("I midnattens stillhet"). Efter Garnethill- och Paddy Meehan-trilogierna introducerar Mina en ny huvudperson: polisen Alex Morrow. I början känns det lite klyschigt med en tvär polis, som gör sig till ovän med sina kollegor och absolut inte kan samarbeta med sin partner, men sen gör Mina det som hon är bäst på: ger fler och fler pusselbitar så att ens syn på en person eller ett skeende förändras. Brottet som ska utredas i "Still Midnight" är en kidnappning och man får följa det som händer både ur polisernas, förövarnas och offrets synvinkel. Slutet känns lite väl osannolikt, i övrigt är jag förtjust! Betyg: EEEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar