25 augusti 2010

Inte så läskig spökhistoria

Nu vet jag vart jag måste åka nästa gång jag kommer till London: Highgatekyrkogården! På och kring den utspelar sig "Her Fearful Symmetry" ("Själens osaliga längtan") av Audrey Niffenegger. De amerikanska tvillingarna Julia och Valentina ärver en lägenhet intill kyrkogården efter en moster, som de aldrig träffat. De flyttar in och börjar lära känna omgivningarna och husets övriga invånare, bl.a. den man som var mosterns älskare. I lägenheten finns också mostern kvar, som ett mer och mer påtagligt spöke! Jag är inte alltid så förtjust i övernaturligheter i böcker, men jag tycker det är motiverat när det förekommer som ett uttryck för längtan att få kontakt med en älskad avliden (som i "Vi faller" och " Nattfåk"). Så är det även i "Her Fearful Symmetry" och det här spöket har dessutom humor, så skräckeffekten är inte så stor. Jag sträckläste denna spännande och romantiska saga, som handlar om döden, olika slags kärlek och identitetsskapande. Person- och miljöskildringarna är dessutom härliga. Betyg: EEEE+
P.S. Läs också "The Mesmerist"! Inga spöken, men lika härlig Londonskildring.

2 kommentarer:

  1. Ja, visst får man akut londonlängtan? Tycker dessutom att boken är riktigt gripande också, speciellt fattade jag tycke för grannen (Martin?)med tvångssyndrom. Så otroligt rörande när han bestämmer sig för att ge sig iväg för att träffa sin fru!

    Tackar för tipset om The Mesmerist, lade genast till den på önskelistan.

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte över huvud taget att det var bra personskildringar. Personerna i boken kändes trovärdiga, trots den osannolika, sagoaktiga historien.

    SvaraRadera