14 augusti 2010

Igenkänning för 40+

I en intervju i SvD med sångerskan Tracey Thorn från Everything But The Girl nämnde hon romanen "One day" av David Nicholls, vilket gjorde mig nyfiken. Först lyssnade jag på låten Oh, the divorces från hennes nya album och sedan läste jag boken. Den handlar om Emma och Dexter som träffas den 15 juli 1988, samma dag som de tagit examen från universitetet i Edinburgh. Emma är medelklass, smart, rolig och samhällsengagerad, men osäker på sig själv. Dexter är en snygg och charmig, men måttligt begåvad slarver ur överklassen. Det som börjar som ett engångsligg går över i en bestående vänskap. Boken gör nedslag i Emmas och Dexters liv den 15 juli varje år under tjugo års tid.
Det jag gillar med den här boken är:
  1. Igenkänningsfaktorn. Huvudpersonerna är cirka fem år äldre än jag, men jag kan ändå känna igen mig i många tidstypiska fenomen och givetvis i det allmänna i hur en människas liv utvecklas mellan 20 och 40 års ålder.
  2. Upplägget. Att låta boken utspela sig en viss dag varje år funkar mycket bra.
  3. Det typiskt engelska 20+- och 30+-livet som jag känner igen från böcker som "Bridget Jones's dagbok" och teveserier som "Livet kan börja" ("This life").
Det jag inte gillar med boken är
  1. Slutet. Som jag förstås inte ska avslöja här men som gjorde mig besviken.
  2. Det osannolika i att en tjej som Emma står ut med (och älskar) en ansvarslös och ointelligent man som Dexter under så lång tid.
  3. Ladlitt-tendensen, som blir tydligare mot slutet. Jag identifierar mig förstås med Emma (Vi har ju t.o.m. samma förnamn!) men boken handlar egentligen om Dexter, som jag tycker är en rejält irriterande person.
Sammantaget är det inte en dålig bok, utan på det stora hela schysst underhållning för 40+-are(och även 40-). Betyg: EEE+

3 kommentarer:

  1. Kan också varmt rekommendera hennes favoritfilm, Harold and Maude, som jag såg efter att ha läst intervjun. Fantastiskt bra!

    Har inte hunnit läsa One day ännu, men den har ju blivit så otroligt upphaussad, och då brukar en viss skepsis infinna sig hos mig...

    SvaraRadera
  2. Tack för filmtipset!
    Jag hade inte läst något mer om "One Day" än i intervjun med Thorn, men bara det gav lite högre förväntningar än vad den kunde leva upp till. Jag såg nu att den ligger på tio-i-topplistan för engelsk skönlitteratur på någon av nätbokhandlarna, så den har tydligen blivit populär. Lär säkert komma snart på svenska också!

    SvaraRadera
  3. charlotta09:56

    Jag är sen att läsa boken, men tyckte inte om den. Pratig och extremt förutsägbar. Och Dexter är inte trevlig alls. Jag orkade inte läsa ut den, men kollade om den slutade som jag trodde, och ja, det gjorde den.

    SvaraRadera