23 maj 2015

Familjen och hästarna

"Veterinären" av Gertrud Hellbrand är en östgötsk släkthistoria som utspelar sig i olika tidsplan. Berättaren Kristin kommer sommaren 2006 hem till hästgården där mamman Lucille ordnar en begravningsfest för sin älskade häst. Kristin jobbar på radion och ska göra ett reportage om den lantliga, hästsportande medelklassen. Den delen av historien berättas i jagform. Kristin berättar också om sin barndom och uppväxt och om sina föräldrars bakgrund. Det är en ganska klassisk 1900-talshistoria som inte känns så originell. Jag kommer att tänka på "Jag heter inte Miriam" och "Precis som att börja om", med skillnaden att Hellbrand, i mina ögon, inte har ett lika tydligt budskap eller historia att berätta. Det mest speciella med "Veterinären" är skildringen av hästarna och ridningen. Eftersom jag aldrig varit hästflicka säger det mig inte så mycket. Hellbrand skriver bra och jag tog mig med lätthet framåt i hennes berättelse, men med tanke på hur hyllad denna bok blivit hade jag förväntat mig något mer.
Betyg: EEE+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar