28 september 2011

Släktforskning i novellform

Av en slump hittade jag novellsamlingen "The View from Castle Rock" av Alice Munro på biblioteket. Den är lite annorlunda än de två andra novellsamlingar av henne som jag läst ("Too Much Happiness" och "Nära hem"), eftersom den handlar om hennes släkt och om hennes eget liv. Munro har spårat sin släkts skotska rötter och i bokens första del berättar hon om det hårda livet i Skottland, om resan över Atlanten i början av 1800-talet och om den första nybyggartiden i Kanada. I början är berättandet mer faktabetonat och inte i Munros vanliga stil, men sen börjar hon fantisera om sina släktingar och då känns stilen igen. Jag som gillar historia och att läsa om vanliga människors liv förr i världen gillar detta. I den andra delen av boken skildrar Munro sin egen uppväxt under 1940- och 1950-talen. Det är lika skickligt skrivet och berättat som i de ovan nämnda novellsamlingarna. På grund av de stora sprången i stil, tid och plats känns "The View from Castle Hill" dock lite mindre helgjuten än framför allt "Too Much Happiness". Betyg: EEEE

2 kommentarer:

  1. Vilken trevlig bokblogg!
    Ser att du läser Bruno Bettleheims bok. Hade den som kurslitteratur för flera år sedan och minns att vi alla var förskräckta över hur läraren kunde sätta upp denna bok på kurslistan. Den förstörde ju saga efter saga som vi vuxit upp med genom att överanylsera dem och ge dem sexuella undertoner. I slutet av kursen var vi dock lite mer nyanserade och kunde se nyttan av hans analyser även om vi tog avstånd från en hel del. Jag tror aldrig jag läst någon annan kursbok som rört upp så mycket diskussion.

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillar bloggen, Matilda! Jag har nyligen läst flera av de gamla folksagorna (i snällare småbarnsversioner) för min son och blev nyfiken på den här boken, som jag kom ihåg att min mamma pratat om för länge sedan. Jag får se vad jag tycker när jag kommit igenom den!

    SvaraRadera