13 november 2010

Tio nya världar

Kanadensiska Alice Munro har länge prisats för sina noveller, men jag har inte läst henne förrän nu. Vilken miss! Jag började med hennes senaste novellsamling, "Too much happiness" ("För mycket lycka"). Det är oavbrutet njutbar läsning. Varje ny novell som man börjar på är som en egen värld att försvinna in i. Jag gillar att novellerna har någon slags poäng eller mening utan att det känns sökt eller för "smart". Alla novellerna utspelar sig i Kanada, förutom den sista som handlar om Sonja Kovalevsky och delvis utspelar sig i Stockholm. Betyg: EEEEE

1 kommentar:

  1. Visst är det en underbar samling noveller.(Jag uar läst den på svenska.)

    Det var första gången jag läser Alice Munro och jag inser att jag tidigare missat något stort. Fördelen är att vi har de andra böckerna kvar :-)

    SvaraRadera