30 november 2010

Ojämnt med Tana French

Jag tyckte mycket om Tana French första deckare "In the woods". Nu har jag läst den andra, "Faithful Place" (verkar inte finnas på svenska), och börjat på den tredje, "The likeness" ("Okänt offer").

Huvudpersonen i "Faithful Place" heter Frank Mackey och är polis med undercoververksamhet som specialitet. (I tredje delen får man veta att han varit Cassie Maddox chef.) Han är i 40-årsåldern, frånskild med en nioårig dotter och ingen kontakt med sin övriga familj. En dag får han ett telefonsamtal som gör att han åker hem till huset på Faithful Place, där han växte upp med många syskon, en misshandlad mamma och en alkoholiserad pappa (ungefär lika muntert som i "Ängeln på sjunde trappsteget"). I boken förekommer det givetvis en mordhistoria, som är riktigt spännande, men det allra mest intressanta är Franks uppgörelse med sin familj och sin bakgrund. Morden berör honom inte som polis i första hand, utan mycket mer personligt. Jag gillar Frenchs långsamma berättartakt och slängiga språk med massor av humor (och svärta). Skildringen av Dublins mindre pittoreska kvarter, nu och på 1970- och 1980-talen, är också lysande. Betyg: EEEE


Jag hade givetvis höga förväntningar på Frenchs tredje deckare, "Okänt offer" ("The likeness"), som jag läste på svenska. Huvudpersonen i den är Cassie Maddox från "In the woods". Hon får gå tillbaka i sin gamla roll som undercoverpolis när det dyker upp ett mordoffer som är hennes exakta avbild och som har övertagit en fejkad identitet som Cassie tidigare använt. Målet är att Cassie ska nästla sig in i en tajt grupp bestående av fyra doktorander i engelsk litteratur, som bor tillsammans i ett gammalt hus på landet. Det är alltså ett upplägg som påminner om Donna Tartts "Den hemliga historien". Jag brukar ju gilla aka-porr, men den här gången funkar den inte. Jag köper helt enkelt inte upplägget med två identiskt lika personer (som inte är enäggstvillingar) eller att fyra forskarstudenter i nutid inte skulle använda datorer över huvud taget (vilket verkar vara nödvändigt för att plotten ska funka). Eftersom historien inte griper tag tycker jag också att det blir för segt, så efter 150 sidor la jag ifrån mig boken. Betyg: EE

Nu hoppas jag att French kommer igen i bättre form i fjärde boken: "Broken Harbour" (ännu ej utkommen).

2010-12-18: Inser nu att "Okänt offer" är den andra delen och "Faithful Place" den tredje. Då blir det lite mer logiskt att "Faithful Place" ännu inte kommit på svenska!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar