13 november 2010

Afrikansk klassiker

"Allt går sönder" av Chinua Achebe har stått länge i min att läsa-hylla, men inget kunde passa bättre än att ta med och läsa den på en resa till Afrika! Visserligen gick resan till Etiopien och "Allt går sönder" utspelar sig i Nigeria, men den kändes ändå mycket relevant och jag märkte att jag ofta hänvisade till den i diskussioner om Afrikas utveckling, kolonialismen m.m. "Allt går sönder" omtalas som en av den afrikanska litteraturens viktigaste verk. Den skrevs på engelska och handlar om igbofolket vid tiden för koloniseringen. Jag förväntade mig en "svår" bok, men den var lättläst och ganska kort. I början irriterade jag mig på att så få kvinnor förekom i historien, men sedan blev de allt fler och författarens lågmält ironiska syn på det patriarkala samhälle han skildrar blev också allt tydligare. Förordet och texten i slutet om igbofolket gjorde läsningen än mer intressant. Betyg: EEEE
P.S. Läs också den moderna nigerianska klassikern "En halv gul sol".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar