23 mars 2011

Minnen, trauma och skuld

Jag har fortsatt på andra världskrigstemat och läst "Fugitive Pieces" ("Minnen av flykt") av Anne Michaels. Den börjar med att en sjuårig, judisk pojke, Jakob Beer, blir vittne till hur hela hans familj utplånas. Han lyckas fly och blir funnen av en grekisk arkeolog och vetenskapsman, Athos, som gömmer honom tills kriget är slut. Mannen undervisar pojken, berättar sina egna minnen för honom och försöker hjälpa honom att hantera förlusten av familjen och överlevarens skuldkänslor. Efter kriget flyttar mannen och pojken till Toronto och berättelsen fortsätter ända in på 1990-talet. I de första två tredjedelarna av boken är Jakob själv berättare och de delarna tycker jag mycket om. Michaels språk är poetiskt och bildrikt på ett lite ovanligt sätt, som påminner mig om Nadeem Aslams "The Wasted Vigil". Den sista tredjedelen av boken berättas av en annan person och den delen tycker jag mindre om, kanske för att jag finner den berättaren mindre sympatisk? Betyg: EEEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar