08 mars 2011

Franska familjehemligheter fascinerar

Varje gång jag lyckats läsa en bok på franska blir jag grymt stolt och den här gången var det verkligen värt besväret. Boken jag läst är "Un secret" ("Hemligheten") av Philippe Grimbert. Den är självbiografisk och den första delen handlar om hans uppväxt i Paris under efterkrigstiden där hans enda problem är att han är sjuklig och inte lika atletisk som sina sportintresserade föräldrar. I femtonårsåldern får han så genom en vän till familjen reda på den stora hemlighet som hans föräldrar bär sedan andra världskriget och som hela släkten har dolt för honom. I andra halvan av boken iscensätter Grimbert de dramatiska händelserna under kriget på ett mycket gripande sätt. Min enda invändning är att Grimbert romantiserar och sentimentaliserar sina föräldrars kärlekshistoria på ett sätt som jag tycker känns orealistisk. Men det är ju också ett mycket franskt drag! Betyg: EEEE

1 kommentar:

  1. Ah, jag onskar att jag var sa bra pa franska att jag skulle kunna lasa en hel bok!~Men det var ett tag sedan jag laste det nu, cirka 10 ar, faktiskt.

    SvaraRadera