07 mars 2011

Modern och ålderdomlig på samma gång

Så här inför Internationella kvinnodagen passar det bra att läsa en bok som påminner en om varför en sådan dag behövs: Elin Wägners "Norrtullsligan" från 1908. Den handlar om fyra kvinnliga kontorister i Stockholm som delar på två rum och kök i Vasastan. De jobbar långa dagar, blir ifrågasatta, utsätts för sexuella trakasserier av sina chefer, tjänar mindre än hälften än männen för samma jobb och när de strejkar blir de avskedade. Det är dock ingen dyster bok utan den är skriven med mycket humor och esprit. Även om boken på många sätt känns mycket modern, hakar jag ibland upp mig på ålderdomligheter i språket och på att jag inte förstår vissa företeelser. (Då är jag ändå så gammal att jag upplevt Vademecum!) Betyg: EEEE
P.S. Boken är årets Stockholm läser-bok och har kommit ut i ny pocketutgåva med ett vasst förord av Annika Lantz.

1 kommentar:

  1. Anonym23:43

    Läste precis "Norrtullsligan" och älskade den! Massor av humor men också allvar. Elin Wägner är en författarinna som alla kvinnor (och män) borde läsa. Det är kvinnohistoria och Elin Wägners egna liv var också intressant!

    SvaraRadera