15 januari 2011

Det man inte vet

Harrison Shepherd i Barbara Kingsolvers "Lacuna" har lärt sig av konstnären Frida Kahlo att det intressantaste med en annan människa är det man inte vet: gapet, tomrummet, lakunen. Shepherd har amerikansk pappa och mexikansk mamma och boken börjar med att han vid tolv års ålder kommer till Mexiko tillsammans med mamman, som lämnat sin man och flyttar in hos sin älskare på en ö utanför Mexikos kust. Lite senare i livet hamnar Shepherd i Mexiko City där han blir anställd som kock hos Frida Kahlo och Diego Rivera. När Trotskij tar sin tillflykt hos dem undan Stalins förföljelse blir Shepherd befordrad till sekreterare. Jag kände inte till Barbara Kingsolver tidigare och hade inga särskilda förväntningar på "The Lacuna" när jag impulslånade den på biblioteket. Men jag blev mycket förtjust! Kingsolver berättar om intressanta tider, platser och människor i Mexiko och USA under 1930- och 1940-talen. Språket flyter och det är lätt att läsa, trots att det är 670 sidor engelsk text. (Boken verkar tyvärr inte vara översatt till svenska.) Betyg: EEEE
P.S. Nu är jag sugen på att läsa den bok som verkar vara Kingsolvers mest kända: "Giftträdets bibel" ("The Poisonwood Bible").

1 kommentar:

  1. Jag har både denna och "The Poisonwood Bible" i att läsa-hyllan. Någon gång ska de bli lästa. Det låter ju väldigt spännande.

    SvaraRadera