06 januari 2011

Boknostalgi

I pappas källare hittade jag en liten anteckningsbok där jag, bland mycket annat, gjort listor över mina favoritböcker när jag var 11 år och 14-15 år. Så här såg de ut:

Emma 11 år gillade
  • "Den hemliga trädgården" och "En liten prinsessa" av Frances Hogdson Burnett
  • "När borgen brann" av Hilde Stade
  • "Kulla-Gulla"-serien av Martha Sandwall-Bergström
  • "Vi på Saltkråkan" av Astrid Lindgren
  • "Kerstin och jag", "Kati på Kaptensgatan" och "Kati i Paris" av Astrid Lindgren
  • Romanserien "Stad" av Per-Anders Fogelström
  • "Anne på Grönkulla"-serien och "Emily"-serien av L.M. Montgomery
Emma 14-15 år tyckte bäst om
  • "Sophie Scholls korta liv" av Hermann Vinke
  • "Johanna" av Renate Welsh
  • "Agnes Cecilia - en sällsam historia" och "Tordyveln flyger i skymningen" av Maria Gripe
  • "Juliane och jag" av Inger Edelfeldt
  • "Den tredje lyckan" av Marianne Ahrne
  • "Anna" av Zofia Chadzynska
Jag kommer ihåg alla böcker väl, förutom "Johanna" och "Anna". Det verkar lite avancerat av en 11-åring att läsa hela Stad-serien, men jag var förstås en bokslukare.



3 kommentarer:

  1. Underbart kul att hitta sånt. Jag har inte så starka minnen av vad jag läste när jag var yngre, vilket är tråkigt, men jag antar att vissa titlar finns kvar i huvudet iaf. =)

    SvaraRadera
  2. Jag läste så himla mycket så det mesta har jag nog glömt, men de här böckerna gjorde stort intryck, så dem minns jag!

    SvaraRadera
  3. Ah, vad roligt! Jag onskar att ajg ocksa hde fort en med detaljerad lasdagboke, sa att ajg kunde minnas vad ajg laste nar jag var yngre. Nu minns man bara de bocker som verkligen gjorde stort intryck. Jag alskade ocksa Agnes Cecilia, de gjorde definitivt intryck!

    SvaraRadera