17 november 2008

Laurie R. King-återfall!


På min USA-resa fick jag äntligen tag på den Mary Russell-deckare som jag ännu inte läst: "The Moor". Som titeln och omslaget antyder återvänder Sherlock Holmes till Dartmoor i Devon och platsen där "Baskervilles hund" utspelar sig. Hans unga hustru Mary Russell lämnar sina teologistudier i Oxford för att hjälpa honom lösa ett nytt fall. En spöklik vagn och dito hund har setts på heden och när en man hittas död krävs en expert (eller två) för att lösa fallet. Jag är ingen Conan Doyle-fan och har vaga minnen av "Baskervilles hund", men man kan njuta helt och fullt av "The Moor" ändå. Det är roligt, charmigt, spännande och välskrivet, som de flesta av Kings böcker. (Det är egentligen bara "A letter of Mary" som jag blivit besviken på.) Betyg: EEEE
P.S. Såg att "The Moor" finns på Bokus nu också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar