11 november 2007

Jag förstår inte "De skamlösa"

Med "De skamlösa" av Sisela Lindblom startade den s.k. väskdebatten i våras. Jag följde debatten med visst intresse och köpte därför boken när den nu kom i pocket. Men jag måste erkänna att jag lagt den ifrån mig efter ca 160 sidor. Boken handlar om kollegorna och väninnorna Nathalie och Tito, samt Titos nya pojkvän Erik och de tre turas om som berättare. Det handlar mycket om konsumtion och sex. Nathalie och Tito arbetar på en damtidningsredaktion. Nathalie har en dröm om att producera "konsumtionsporrfilm" för kvinnor. Tito har planerat sitt drömbröllop sedan hon var barn och försöker intala sig att Erik är Den Rätte. På samma sätt intalar sig Erik att Tito är hans drömkvinna, men han kan inte glömma sin första tonårskärlek. Jag förstår att det inte är chicklit eller tantsnusk, även om formen är lånad från dessa genrer och jag uppfattar kritiken mot konsumtionssamhället där allt kan köpas: väskor, prylar, lägenheter, bilar, sex och människor. Men jag läser nog hellre riktig chicklit för att bli underhållen och artiklar i Bang och DN för att få nya insikter om vårt samhälle. "De skamlösa" gör mig bara förbryllad och uttråkad. Betyg: EE

P.S. Om någon kan ge mig lite vägledning kanske jag kan ta upp boken igen. Någon som läst och tyckt sig förstå bättre än jag? Eller kan man tycka om boken utan att förstå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar