04 november 2007

Sagobok för vuxna

"Förtrollerskan" lånade jag av mina svärföräldrar för att den handlar om Kina. Annars visste jag ingenting om den eller författaren Han Suyin. Boken är skriven 1985, så den finns bara antikvariskt nu. "Förtrollerskan" utspelar sig på 1700-talet och handlar om tvillingarna Colin och Bea som växer upp i ett fattigt och strävsamt hem vid Genèvesjön. Deras mor är av keltiskt ursprung och har övernaturliga gåvor som har gått i arv till framför allt dottern. De båda syskonen kan också läsa varandras tankar. Efter diverse äventyr hamnar de först i Kina och sedan i Thailand. Jag tyckte bäst om den första delen av boken när de fortfarande är i Schweiz. När de rör sig i de kinesiska och thailändska hoven blir jag trött på den oändliga uppräkningen av alla rikedomar som finns där. Boken är också lite udda i det att den friskt blandar skildringen av det övernaturliga med lite torra vetenskapliga och historiska fakta. Jag är också lite för oromantiskt och realistiskt lagd för att uppskatta skildringar av evig (och obegriplig) kärlek. Betyg: EEE


P.S. I skildringen av ritualerna vid det kinesiska hovet påminner boken lite om Kejsarinnan Orkidé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar