04 november 2015

2 x Tyler

Amerikanska Anne Tyler är en av mina favoritförfattare. Hon påminner mig om Alice Munro (en annan favorit!) men hon skriver romaner, inte noveller. Tylers romaner handlar alltid om ganska vanliga människors vanliga liv och de utspelar sig alla i Baltimore. 

Hennes senaste roman, "A Spool of Blue Thread" ("Den blå tråden"), handlar om familjen Whitshank. Den består av föräldrarna Abby och Red och deras fyra vuxna barn. Som alla familjer har de sina givna roller och konflikter, sina vanor och traditioner, sina myter och hemligheter. I tillbakablickar får läsaren veta hur Abby och Red möttes och hur Reds föräldrar på sin tid möttes. Jag tycker om Tylers sätt att beskriva människors liv och relationer utan någon större dramatik, men ändå oavbrutet fascinerande och intresseväckande. Det här är en av hennes bästa!
Betyg: EEEEE


 När jag hade läst ut "A Spool of Blue Thread" var jag sugen på mer Tyler och tog fram "Och var hör du hemma?" ("Digging to America") som stått oläst i min bokhylla i flera år. Jag tror att jag köpte den för länge sedan därför att den har adoptionstema. Den handlar om två mycket olika familjer som knyts samman genom att de får sina döttrar samma dag. En dag i augusti 1997 anländer två små flickor från Sydkorea till Baltimores flygplats, där de möts av sina nya föräldrar. Jin-Ho kommer till den uramerikanska, stora och bullriga familjen Donaldson och Susan kommer till den mer stillsamma familjen Yazdan, som har sitt ursprung i Iran. Familjerna bestämmer att träffas varje år och fira "ankomstdagen". Boken handlar förstås en del om hur adoptivfamiljer kan förhålla sig till sina barns ursprungsländer, men mest handlar den om hur det är att byta land i vuxen ålder. Det är Susans farmor, Maryam, som är den egentliga huvudpersonen i denna roman, som jag också tyckte mycket om.
Betyg: EEEE+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar