13 september 2015

Het Londonsommar x 2

Jag har lyssnat på två engelska deckare som båda utspelar sig i London under en värmebölja (sommaren 2013?).

"Granne med döden"("The Killer Next Door") av Alex Marwood (som skrev "Wicked Girls") utspelar sig i ett hus i södra London där de olika grannarna mer eller mindre motvilligt måste börja umgås med varandra. Där finns en gammal dam som bott hela sitt liv i källarvåningen, en förrymd tonårstjej från Liverpool, en frånskild musiklärare med autismspektrumstörning, en socialt valhänt medelålders man, en 30-årig kvinna på flykt undan den organiserade brottsligheten och en manlig flykting från Mellanöstern. Först undrade jag om deras mellanhavanden verkligen kunde fylla en hel bok, men jag insåg snabbt, att jo, Marwood fixar det!
Betyg: EEEE

I "En mörk och förvriden flod" ("A Dark and Twisted Tide") av Sharon Bolton (klicka på etiketten Bolton för att se vad jag skrivit om hennes tidigare böcker) har Lacey Flint lämnat kriminalpolisen och i stället börjat vid flodpolisen i London. Det passar henne bra för hon bor på en flodbåt och simmar varje morgon i Themsen. En morgon hittar hon ett lik på sin simtur och eftersom det inte är ett vanligt drunkningsoffer dras Lacey in i en ny mordutredning. Jag gillar Boltons originella historier, sympatiska personer och skildringar av Londons undanskymda hörn. Dessutom är det spännande som sjutton!
Betyg: EEEE


1 kommentar:

  1. Båda dessa böcker står i bokhyllan. Borde läsa dem snart.

    SvaraRadera