13 oktober 2012

Rasism och sexism i 1970-talets Atlanta

Karin Slaughter är en av mina favoritdeckarförfattare, så det är alltid med stor förväntan jag kastar mig över hennes böcker. Början av "Criminal" är dock lite seg och jag kommer på mig själv med att fundera på om Slaughter verkligen brukar vara fullt så dyster som hon är här. Men sen tar historien fart och mina eventuella invändningar bleknar. "Criminal" tar vid där "Fallen" slutar och Will Trent, Sara Linton och Faith Mitchell finns alla med. Den verkliga huvudpersonen denna gång är dock Wills och Faiths chef Amanda Wagner och man får äntligen veta lite mer om hennes bakgrund. En stor del av historien utspelar sig vid mitten av 1970-talet då Amanda Wagner och Evelyn Mitchell (Faiths mamma) var nyutbildade poliser i en både sexistisk och rasistisk poliskår. De kvävande könsrollerna från tidigare decennier lever tydligt kvar men något har börjat hända och samhället, inklusive poliskåren, förändras långsamt, mycket tack vare de personer som kämpade mot orättvisorna. Själva deckarhistorien blir nästan en bisak i sammanhanget, men är ändå intressant eftersom den rör Will Trents bakgrund.
Betyg: EEEE+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar