13 september 2012

En magisk cirkus

En blandning av "The Magicians", "The Mesmerist" och "Her Fearful Symmetry", med ett tillägg i form av den mest fantastiska cirkus du kan tänka dig: där har du "The Night Circus" av Erin Morgenstern. Det är färgsprakande (trots att cirkusen går helt i vitt och svart), fantasifullt och charmigt, men jag har ändå några invändningar. Som jag skrivit förut är jag inte så förtjust i övernaturligheter i böcker, men jag kan acceptera dem om de används på ett meningsfullt sätt och om de följer sin egen logik. Det är möjligt att magin i "The Night Circus" följer sina egna lagar, men dessa är i så fall så komplicerade att man som läsare inte förstår dem. Dessutom får jag intrycket att Morgenstern hittar på och beskriver de fantastiska cirkusattraktionerna mer för att hon kan (eftersom hon har upphävt naturlagarna) än för att de tillför berättelsen något väsentligt. Jag blir till slut övermätt på fantasterierna och tappar intresset för den magiska kärlekshistorien som är berättelsens nav. För första gången i mitt liv känner jag att en bok nog hade fungerat bättre som dataspel... Pluspoäng för boken blir det dock för det snygga utförandet med svarta sidkanter och rött bokmärkesband.
Betyg: EEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar