25 oktober 2011

Otäcka mödrar i sinnenas rike

"Blueeyedboy" ("Kärt barn") av Joanne Harris har inte mycket gemensamt med feelgoodboken "Choklad", som är det enda som jag läst av henne tidigare (se under fliken Emmas bokrecensioner 2000-2002 ovan). "Blueeyedboy" är en slags thriller skriven i form av webbinlägg där det också anges vad skribenten är på för humör och lyssnar på för musik vid skrivtillfället. Huvudpersonen B.B. är 42 år och bor fortfarande hemma hos sin mamma i en liten stad i Yorkshire. Han lever sitt liv mestadels på nätet där han styr över webbcommunityn Badguysrock. Så mycket mer ska jag inte avslöja om handlingen för boken bygger på att man långsamt får veta mer och mer och att man aldrig vet om det man läser är "sanning" eller "fiktion" i fiktionen. Det handlar dock mycket om sinnesintryck: dofter, färger, smaker och ljud och om hemska mödrar. Jag tyckte inte att den konstlade formen fungerade särskilt bra. Allt hemlighetsmakeri och tvära kast i historien gjorde att jag kände mig förvirrad och tappade intresset för personerna. Betyg: EE+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar