22 december 2010

Bättre som teveserie?

Orange Prize-vinnaren "Small Island" av Andrea Levy handlar om jamaicanska invandrare i Storbritannien efter andra världskriget och om den rasism och fördomsfullhet de bemöttes med. Den unga, välutbildade Hortense tar sig från Jamaica till England genom att gifta sig med en man hon knappt känner. Han, Gilbert, har stridit för England i kriget, men har efteråt svårt att få jobb och måste släppa drömmarna om att studera juridik. Det mörkhyade paret har också problem att hitta någonstans att bo, men lyckas få hyra ett rum av Queenie, som bor ensam i ett stort hus eftersom hennes man inte kommit hem från kriget. Historien berättas växelvis genom dessa olika personers perspektiv och genom återblickar får man veta mer om deras bakgrund och om vad de upplevt under andra världskriget. Jag ville tycka bra om den här boken, som handlar om angelägna och berörande ämnen, men tyvärr lämnade den mig ganska likgiltig. Jag har svårt att sätta fingret på vad det är som är fel; kanske att personerna känns endimensionella och historien förutsägbar? Jag tycker inte heller att språket är utmärkande på något sätt. Av omslaget framgår att boken har filmatiserats av BBC och jag undrar om den faktiskt inte kan ha blivit bättre som teveserie än som bok. Betyg: EEE
P.S. För den som tycker om att läsa om den här tiden i Storbritannien rekommenderar jag hellre "The Night Watch" ("Nattvakten") av Sarah Waters.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar