23 oktober 2010

Italiensk centrifug

I min Stockholmsbokcirkel har vi läst "Primtalens ensamhet" av Paolo Giordano. Den handlar om två udda människor: Mattia och Alice. Vi får följa dem från barndomen, då båda är med om traumatiska händelser, genom skoltiden, då de lär känna varandra, och upp i vuxen ålder. Jag sögs direkt in i den här boken, sträckläste den och kom ut på andra sidan alldeles omtumlad. Jag gillade att den är så lättläst utan att författaren gör avkall på språket. Personerna är oavbrutet intressanta, men jag funderade lite på om de egentligen är trovärdiga. Om de inte var det, gjorde det mig inget, eftersom jag uppskattade boken så mycket i övrigt. Omdömena i bokcirkeln var blandade och medelbetyget blev 3,33. Några tyckte att boken var alltför obehaglig för att vara bra. Jag blev också upprörd över många saker, men det gjorde inte boken sämre i mina ögon! Mitt betyg: EEEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar