04 augusti 2010

Nytt deckarland: Sydafrika

Äntligen har jag kommit mig för med att läsa omtalade deckarförfattaren Deon Meyer från Sydafrika! Jag började med "Död i gryningen"("Dead at daybreak"). Huvudpersonen Zatopek van Heerden är en ex-snut som hamnat på dekis. En dag får, han bakis och blåslagen, ett utredningsuppdrag av en kvinnlig advokat: ett testamente saknas efter ett ouppklarat mord nio månader tidigare och han har en vecka på sig att hitta det. Van Heerden tar sig samman och börjar leta spår, som tar honom femton år tillbaka i tiden, då apartheid fortfarande rådde. Parallellt med utredningen får man veta mer om van Heerdens förflutna och varför han blivit som han blivit. Jag gillade den här deckaren, som jag tycker påminner om Michael Connellys Harry Bosch-deckare. Kul också med ett nytt deckarland som träder fram genom bra miljöskildringar. Jag ska helt klart läsa mer av Meyer, men helst på engelska, för jag stör mig lite på översättningen (som kanske inte är direkt dålig, men lite för trogen originalet för min smak). Betyg: EEEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar