09 mars 2010

Öst mot väst x 2

Jag har till min stora glädje kommit med i en ny bokcirkel i Uppsala och den första bok jag har varit med och diskuterat är "Bittert arv" ("The inheritance of loss") av Kiran Desai. "Bittert arv" utspelar sig i en stad i norra Indien i slutet av 1980-talet. En pensionerad och bitter domare älskar egentligen bara sin hund, men har motvilligt tagit hand om sin föräldralösa dotterdotter Sai. Sai i sin tur förälskar sig i den fattige läraren Gyan, som dras in den nationalistiska gerillans verksamhet. I huset finns också kocken, vars son flyttat till USA för att skapa sig ett nytt liv, men bara får slavliknande svartjobb på olika restauranger. Det handlar mycket om väst och öst, postkolonialism, rasism och klasskillnader. Jag tyckte det var ganska intressant medan jag läste, men jag blev inte särskilt berörd av boken och jag tyckte att vissa av personerna och deras relationer inte kändes trovärdiga. Den var också väldigt dyster, trots vissa humoristiska inslag. Betyg: EEE (Vilket också blev medelbetyget i bokcirkeln.)


"Den ovillige fundamentalisten" av Mohsin Hamid är en tunn bok som handlar om en ung pakistansk man som får stipendium till Princeton, går ut med strålande betyg och i svår konkurrens blir värvad till ett prestigefyllt och välbetalt jobb på Manhattan. Han blir också förälskad i en amerikansk kvinna. Sedan inträffar 11 september-attentaten och hans liv förändras radikalt. Jag blev inte så förtjust i den här boken. Jag tyckte att historien kändes konstlad och konstruerad och inte gav den några nya omvälvande insikter heller. Betyg: EE


P.S. Läs hellre "The wasted vigil" ("Den förspillda vakan") av Nadeem Aslam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar