10 juni 2008

Bortglömd engelsk deckarförfattare?

På sommaren ska man läsa gamla deckare och under en försommarsemestervecka hos mamma hittade jag "Döden vandrar genom skogen" av Cyril Hare i hennes bokhylla. Boken är från 1954, men finns på bibliotek och antikvariat. I Storbritannien kommer Hares böcker tydligen fortfarande i nytryck (se bilden). Jag som tidigt slukade alla Agatha Christie, Dorothy Sayers, Maria Lang och Stieg Trenter i mina föräldrars bokhylla har tills nu ignorerat Cyril Hare. När jag till slut läste denna deckare av honom var det en trevlig bekantskap. "Döden vandrar genom skogen" är en klassisk engelsk pusseldeckare: välskriven, lite humoristisk och mycket klassmedveten. Den utspelar sig i en typisk engelsk liten by där alla har sina utmejslade roller: ladyn, översten, änkan, bonden osv. Huvudpersonen heter Francis Pettigrew och han är pensionerad advokat, som får vikariera som lokal domare. Nästa gång jag åker till mamma ska jag läsa "Döden blåser klarinett", som står och väntar i bokhyllan! Betyg: EEE
P.S. Här kan man läsa lite mer om Cyril Hare, som var en pseudonym.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar