23 juni 2009

Pensionerad polis rycker in igen

Förra gången jag läste John Harvey tyckte jag att översättningen var bra men att historien inte var så originell. Nu, när jag läst andra delen om den pensionerade polisen Frank Elder, "Till stoft och aska", tycker jag tvärtom: översättningen är plågsamt dålig, men, även om historien inte är jätteoriginell, lyckas Harvey med konststycket att förvåna mig, när historien tar en oväntad vändning. Det gillar jag! Historien börjar med att londonpolisen stormar en misstänkt mans lägenhet och i tumultet blir både den misstänkte och en ung polis skjutna. Det enda vittnet är polisen Maddy Birch, som tycker att något känns fel, men inte riktigt vet vad. Samtidigt får Frank Elder i Cornwall ett telefonsamtal från sin före detta fru, som berättar att deras tonårsdotter verkar syssla med kriminalitet och droger. "Till stoft och aska" är spännande, men eftersom Harvey väver ihop tre olika historier blir det ibland lite förvirrande. Betyg: EEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar