14 juni 2009

Austens oavslutade

Det är inte var dag man hittar en oläst Jane Austen-roman! Efter att ha läst Reginald Hills "A cure for all diseases" var jag förstås tvungen att läsa "Sanditon", Austens oavslutade romanfragment, som jag inte ens kände till tidigare. Austen hann bara skriva elva kapitel, ca 60 sidor, innan hon dog 1817. Men i de elva kapitlen presenterade hon alla de viktiga personerna och den lilla badorten Sanditon. I den version jag hittade på biblioteket (från 1975) har en Marie Dobbs avslutat historien under pseudonymen "en annan dam" (eftersom Jane Austen kallade sig "A lady" när hon gav ut sina första romaner). Tyvärr blir det ju inte samma sak som att läsa Austens fullbordade romaner, men det var inte på långa vägar lika plågsamt som när jag försökte läsa en fortsättning på "Stolthet och fördom". Marie Dobbs lyckas hålla Austens stil ganska väl, dock utan att nå upp till Austens nivå vad gäller humor och ironi, och hennes sätt att slutföra historien känns trovärdig och austensk (vilket antagligen beror på att slutet är kalkerat på"Northanger Abbey"). Huvudpersonen Charlotte Heywood bjuds till lilla Sanditon av sina nya vänner mr och mrs Parker. Där börjar hon umgås i en liten krets av fastboende och sommargäster som roar sig med promenader, havsbad (meddelst badvagn!), utflykter och assembléer. En del romantiska förvecklingar inträffar givetvis också... Betyg: EEE+

P.S. Bilden ovan är inte av den utgåva jag läst. Jag har läst en svensk översättning tryckt 1997 med ett omslag som ser ut som om det var till en Maeve Binchy-bok (en kvinna i 1920-talshatt och illröda läppar inklippt i ett foto av en engelsk badort).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar