04 juli 2010

Professor infiltrerar sekt


Laurie R King är en av mina favoritdeckarförfattare så jag blev glad när jag hittade en oläst bok av henne på biblioteket: "The Birth of a New Moon" (också publicerad under titeln "A Darker Place"). Det är en spännande bok, men det är ingen deckare. Huvudpersonen Anne Waverly är en bitter och enstörig professor i religionshistoria, som då och då får i uppdrag av FBI att infiltrera religiösa sekter. Det har inte alltid slutat så bra och hon vill egentligen sluta, men hennes kontaktperson lyckas övertala henne att ta ett sista uppdrag. Som vanligt skriver King ordrikt och ibland blir jag lite otålig, men precis när jag tycker att det börjar bli för utdraget händer det något som gör att jag inser att det jag nyss läst var motiverat. Ämnet för denna bok tycker jag också är intressant. Betyg: EEEE
P.S. Den bästa fristående King-boken jag läst hittills är "Folly". Den som följt min blogg vet annars att jag älskar deckarserien om Mary Russell, som utspelar sig på 1920-talet. Klicka på King Laurie-etiketten, så kommer mina recensioner av böckerna i den serien upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar