04 juli 2010

Nervöst inför bröllopsnatt

Efter att ha läst tre böcker av Ian McEwan måste jag utnämna honom till en av mina favoritförfattare! Förut har jag läst "Atonement" ("Försoning") och "Saturday" ("Lördag"). Nu har jag läst "On Chesil Beach" ("På Chesil Beach"), som handlar om det nygifta paret Florence och Edward. Det är juli 1962 och de ska precis inleda sin smekmånad på ett hotell i en engelsk badort. De är båda oskulder och väldigt nervösa. McEwan berättar på sitt vanliga detaljerade sätt om hur kvällen framskrider och i återblickar får man veta mer om Florences och Edwards bakgrund och om deras kärlekshistoria. Jag älskar McEwans språk och hans sätt att beskriva människor och deras relationer. Även om hans böcker utspelar sig i olika tider och bland olika sorters människor har de det gemensamt att man tidigt förstår att de detaljerade beskrivningarna av vardagliga händelser kommer att leda fram till något dramatiskt och livsavgörande. "On Chesil Beach" är kortare och mer lättläst än "Atonement", så det gick bra att läsa den på engelska. Betyg: EEEE+

2 kommentarer:

  1. Låter intressant! Ett helt nytt författarskap att upptäcka för min del. Vad ska jag börja med, tycker du?

    SvaraRadera
  2. Jag läste "Försoning" först och den gjorde oerhört stort intryck på mig. Den är dock lite mer krävande än "Lördag" och "På Chesil Beach".

    SvaraRadera