09 juli 2010

Doloresvariationer

Det är svårt att recensera en bok som är så omtalad som Sara Stridsbergs "Darling River". Jag hade höga förväntningar, samtidigt som jag väntade mig en ganska "svår" bok. Nu i efterhand kan jag säga att den verkligen inte var svårläst eller svårförståelig. Den var däremot fascinerande, vacker och tankeväckande. Man kan säkert ägna mycket tid åt att analysera den, men det är inte nödvändigt för upplevelsen. I boken berättas fyra historier: om kvinnobarnet Lo som åker runt med sin pappa i bil på nätterna, om Dolores Schillers, née Haze (aka Lolita), sista resa mot döden i barnsäng i Alaska, om en mor som lämnar man och barn och kuskar runt i världen och om en aphona som hålls fången i Jardin des Plantes i Paris. Det var intressant att ha läst "Lolita" av Vladimir Nabokov innan, men det är nog ingen nödvändighet. Jag har tidigare bara läst "Happy Sally" av Stridsberg, men är nu sugen på att även läsa "Drömfakulteten". Betyg: EEEE+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar