05 juli 2010

Överlevarens skuld

Amy växer upp i Michigan där himlen ständigt är gråviolett av alla föroreningar. Amys liv förefaller vara som många andra amerikanska tonåringars: hon bor i en plåtvilla i en småstad, hon går i high school, lyssnar på hårdrock, jobbar extra på K-mart och förlorar oskulden i baksätet på en bil. Men Amys familj har en bakgrund som ingen pratar om: mamman och mostern är franska judinnor vars föräldrar och släkt utplånades i koncentrationslägren. I "Himlen i Bay City" låter fransk-amerikanska Catherine Mavrikakis Amy berätta om sitt liv och om den katastrof som inträffade på hennes 18-årsdag den 4 juli 1979. Jag tyckte mycket om den här boken. Den hemska, berörande berättelsen framförs på ett vackert och poetiskt språk och med fantastiska inslag som jag inte riktigt vet om jag ska tolka som verklighet, övernaturligheter eller hallucinationer. I början befarade jag att historien skulle vara alltför abstrakt och svårförståelig, men det är den inte. Allt knyts ihop till slut. Boken är skriven på franska och utmärkt översatt till svenska av Dagmar Olsson. Betyg: EEEE+
P.S. Den här boken fick mig att tänka på "Medan de sov" av Kathryn Harrison och "Dödgrävarens dotter" av Joyce Carol Oates.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar