15 april 2009

2 x påskekrim

Under påsken har jag läst två böcker om brott: en gammal Maria Lang-deckare och en ny bok om ett verkligt mord.

"Kung Liljekonvalj av Dungen" av Maria Lang från 1957 har alltid stått i min mammas deckarhylla och jag måste ha läst den förut, men intrigen hade helt fallit mig ur minnet. Det är en härlig, klassisk pusseldeckare som utspelar sig i den lilla bergslagsstaden Skoga (verklighetens Nora). Christer Wijk kommer hem för att gå på ett försommarbröllop, som inte blir av eftersom bruden försvinner på ett mystiskt sätt. Jag blev förvånad över att jag tyckte boken var så bra - den är välskriven, miljö- och tidsskildringarna är underbara, intrigen är spännande (men har inget att göra med giftigt vatten från en liljekonvaljvas, som det står på Wikipedia) och faktiskt riktigt psykologiskt trovärdig! Betyg: EEEE


I "Medan de sov. En undersökning om mordet på en familj." utforskar den amerikanska författaren Kathryn Harrison ett verkligt mord som begicks 1984. Då mördade den 18-årige Billy Gilley sin mamma, pappa och ena lillasyster. Den andra systern, Jody, överlevde och Harrison har sökt upp och intervjuat både henne och brodern, som fortfarande sitter i fängelse. Harrison gör en noggrann genomgång av bakgrunden till morden, men framför allt handlar boken om hur Jody hanterat händelsen och gått vidare i livet. Harrison är närgången och detaljerad utan att bli snaskig och hon är personlig utan att det känns tillgjort. Det är väldigt skickligt gjort! Jag är dock inte helt nöjd med översättningen, så jag rekommenderar läsning på engelska ("While They Slept"). Betyg: EEEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar