24 april 2009

"Lilla huset på prärien" för vuxna

"Swede" av Pauline Wolff är något så originellt som en svensk Vilda Västernroman. Huvudpersonen Swede heter egentligen Jan Anderson och är svenskättling. Han tjänar bra med pengar som prisjägare, dvs. han letar upp och dödar efterlysta brottslingar. På kuppen blir han hjälte bland vanligt folk. Han är i sin tur jagad av de tre hämndlystna systrarna Steen och de drar sig inte för någonting. Historien berättas ur många olika perspektiv och den hoppar en del i kronologin, men det är aldrig svårt att hänga med. Språket är speciellt, men jag gillar det. Jag gillar över huvud taget den här boken väldigt mycket! Jag läste om Laura Ingalls Wilders "Lilla huset..."-serie i höstas och slås av hur mycket från dem som finns med även i Wolffs roman: svenskbygderna i stora skogen (Visste ni att Laura Ingalls Wilder föddes i en trakt som låg mellan städerna Stockholm och Lund i Wisconsin!), prärien, indianterritoriet, nybyggarstäderna, jordlotterna, hela tidsepoken (1870-1880-tal). Jag tycker till och med att jag känner igen vissa meningar... Wolffs roman är dock mycket råare och blodigare än Ingalls Wilders böcker, som skrevs för att läsas av barn. Betyg: EEEE+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar