06 april 2009

En by full av hemligheter

Femte delen i Jacqueline Winspears charmiga deckarserie om privatdetektiven Maisie Dobbs heter "An incomplete revenge" och utspelar sig till största delen i en liten by i Kent. Maisie Dobbs får i uppdrag att utreda en serie mindre bränder och andra småbrott, som byborna varit förunderligt ovilliga att polisanmäla. De skyller allt ofog på romerna och Londonborna som kommer till trakten i september varje år för att skörda humle. Maisies utredning leder tillbaka till första världskriget, då en hel familj i byn dödades i en zeppelinarräd. Tempot är som vanligt ganska långsamt, Maisie Dobbs är lika klok och sympatisk som alltid och jag har på det hela taget mycket trevligt i hennes sällskap. Det känns dock som om "An incomplete revenge" är lite av en "mellanbok" som inte engagerar och berör mig lika mycket som några av de tidigare gjort. Förhoppningsvis kommer Winspear igen med nya friska tag i nästa bok, "Among the mad". Betyg: EEE+

2 kommentarer:

  1. Jag har den första hemma men inte kommit mig för att läsa den än :)
    roligt att se att det kommit ut så pass många..
    Kanske man borde hugga tag i den nu.

    :)

    SvaraRadera
  2. Den första boken tyckte jag jättemycket om! Böckerna är lite annorlunda än vanliga deckare och upplevelsen blev starkast med den första boken, som det förstås blir. Sedan vet man ju vad man har att förvänta sig. (Men del 2-4 är också mycket bra!)

    SvaraRadera