09 mars 2009

Salig av stor ordkonst

Kortromanen (60 s) "Innan männen" handlar om Jérémie, som bor i en förort med sin ständigt frånvarande mamma. Han fördriver den heta sommaren med att röka hasch och drömma om skolkamraten Sami. Fransk-algeriska Nina Bouraoui kan konsten att sätta samman vardagliga ord till osannolik skönhet. Resultatet är inte konstlat, högstämt eller "svårt" utan en intensiv, andlös berättelse på ett sagolikt vackert språk (som är utmärkt översatt av Maria Björkman). Min första tanke när jag läst ut den var att jag måste läsa den igen! Betyg: EEEEE

2 kommentarer:

  1. Finns denhär boken på bibliotek eller har du köpt den?

    SvaraRadera
  2. Jag lånade den på bibblan först, men sen köpte jag den för att jag älskade den så mycket och kände att jag ville ha den i min bokhylla! Den kostade för övrigt inte så mycket, ca 125 kr.

    SvaraRadera