28 mars 2009

Rapport från Rosenbad

Eva Franchell var med Anna Lindh på NK den dagen Lindh blev knivskuren till döds. Nu har Franchell skrivit en bok om den tid hon var arbetskamrat och vän med Anna Lindh: "Väninnan. Rapport från Rosenbad". Boken spänner över tidsperioden 1994-2006 och berättar i korta avsnitt om alla viktiga politiska händelser och skandaler under dessa år, samt om Franchells karriär och om hennes relation till Anna Lindh. Det är lättläst och spännande. Jag tycker att Franchell har hittat en bra ton och nivå i sin bok. Det blir inte sentimenalt, det är väldigt lite namedropping och händelser och skeenden överanalyseras inte. Såhär i efterdyningarna av Gömda-debatten kan man konstatera att "Väninnan" inte är en ren faktabok. Det mesta Franchell beskriver är självupplevt eller allmänt kända fakta, men ibland fantiserar hon ihop (i och för sig trovärdiga) dialoger som hon inte kan ha hört själv. Jag kräver inte på något sätt att allt ska vara "sant" i en bok, även om den inte presenteras som roman, men det stör mig lite att jag inte riktigt vet när Franchell går över gränsen mellan fakta och fiktion. Hon skriver själv i efterordet att hon varit inspirerad av filmen "The Queen" som handlar om drottning Elizabeth II vid tiden för prinsessan Dianas död. Jag tycker dock att det är stor skillnad mellan ett konstnärligt, fiktivt verk som bygger på verkliga händelser, och en faktabok med fiktiva inslag. Detta är ingen stor invändning. På det hela taget är boken intressant och läsvärd. Betyg: EEEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar