07 mars 2009

Plus och minus för Steven Saylor

Först läste jag ytterligare en del i Steven Saylors Sub Rosa-serie, som utspelar sig i antikens Rom. Jag tror det är femte delen och den heter "A Murder on the Appian Way". Förut har jag tyckt att det varit för mycket undervisning och för lite spänning i Saylors deckare, men nu har övergått till att tycka att det är ett utmärkt sätt att på ett underhållande sätt lära sig lite romersk historia! "A Murder on the Appian Way" handlar om mordet på Publius Clodius år 52 f.Kr. och den följande rättegången mot hans politiske motståndare Milo. Att de haft en skärmytsling ute på Via Appia står klart, men hur dog Clodius egentligen? Gordianus Hittaren får börja utreda och på vägen träffar han kändisar som Cicero, Marcus Antonius och Julius Caesar. De båda sistnämnda har än så länge små roller, men jag räknar med att de kommer att kliva fram i rampljuset i senare böcker i serien. Betyg: EEEE

Sedan började jag läsa Steven Saylors tjocka roman ”Roma”, som inte är en deckare utan en berättelse om staden Roms historia. Jag hade läst att den var bättre än Gordianus-deckarna, men det tycker inte jag. Saylor iscensätter de gamla myterna om Roms grundande på ett träigt och fånigt sätt. Jag tänkte att det skulle bli bättre när det blev mer historia och mindre myter, men det blev det inte, så efter ca 150 sidor gav jag upp. (Då hade Saylor kommit fram till 500-talet f.Kr.) Jag skulle hellre läsa en faktabok om Roms historia. Betyg: E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar