02 mars 2009

2 x Navajo

Av en slump (om nu slumpen finns) har jag råkat läsa två böcker i rad som handlar om Navajoindianer. Den första, "Coyote Waits" ("Coyote väntar") av Tony Hillerman, tipsade min amerikanska kompis Dianne mig om. Jag hade aldrig hört talas om Hillerman, men han har skrivit en rad deckare som utspelar sig bland Navajoindianer i New Mexico. Huvudpersonerna i "Coyote Waits" (skriven 1990) är två polismän som tillhör indianreservatets egen polisstyrka. När en av deras egna blir mördad börjar de på var sitt håll utreda mordet. Själva mordgåtan är ganska okomplicerad, vilket jag gillar, eftersom många deckare har alldeles för komplicerade intriger nuförtiden. I stället lägger Hillerman mycket energi på att skildra Navajoindianernas traditioner och myter. På det hela taget en mycket sympatisk deckare! Betyg: EEEE



"Coyote Waits" slutar med att en av huvudpersonerna planerar att åka till Asien för att söka efter Navajofolkets rötter i Mongoliet eller Tibet. Lustigt nog handlar nästa bok jag läste, "Prayer of the Dragon" av Eliot Pattison, just om en Navajoindian som kommit till Tibet för att söka efter folkens gemensamma rötter! "Prayer of the Dragon" är Pattisons femte bok om kinesen Shan som lever bland illegala munkar i Tibets otillgängliga berg. I den här boken kallas han till en avlägsen by där två främlingar hittats döda och en tredje, medvetslös man, nu anklagas för morden. Byn, som verkade så isolerad, visar sig ligga på ett berg som är fullt av folk. Där finns bl.a. en hemlig kinesisk raketbas, ett luxuöst minipalats för en pensionerad vetenskapsman, en galen eremit och ett stort antal vildsinta guldgrävare. Som i alla Pattisons böcker förstår man från början mycket litet, men bit för bit läggs pusselbitarna på plats och mysterierna förklaras. Pattison skapar en mycket speciell stämning i sina böcker. För att få till sin intrig och skapa spänning lägger Pattison in inslag som gör att boken närmar sig äventyrsromanen eller till och med fantasyn. Betyg: EEEE
P.S. Klicka på etiketten "Pattison" nedan om du vill läsa vad jag skrivit om några tidigare böcker i serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar