14 maj 2011

För mycket filosofi

Alexander McCall Smiths serie om Damernas detektivbyrå är ju charmig, så jag tänkte att "Filosofiska Söndagsklubben", som utspelar sig i Edinburgh, också kunde vara lite myspysig. Huvudpersonen, Isabel Dalhousie, är en ekonomiskt oberoende, ensamstående, medelålders kvinna som är redaktör för en filososfisk tidskrift. En dag blir hon vittne till hur en ung man faller från översta raden i stadens konserthus och slår ihjäl sig. Hon misstänker att det inte var en olyckshändelse och börjar undersöka saken. Tyvärr orkade jag bara läsa två tredjedelar av boken, så jag vet inte hur det gick. Det var alldeles för mycket moralfilosofi och för lite spänning för att vara en fungerande deckare. Charmen från Damernas detektivbyrå lyser också med sin frånvaro. Det enda roliga i boken är att McCall Smith skriver om tidningen The Scotsmans aprilskämt och när jag var där tidigare i vår (på 1 april) var det McCall Smith som hade skrivit deras skämtartikel, vilket jag upptäckte av en slump när jag läste tidningen på en pub! Artikeln var på ett helt uppslag med bilder och allt och handlade om den nedlagda och bortglömda tunnelbanan som han påstod hade funnits i Edinburgh fram till 1950-talet. Betyg: E+

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar