20 maj 2011

En kvinna i männens värld

Jag har nog bara läst utdrag ur Émile Zolas böcker tidigare, men nu fick jag en svensk utgåva av "Nana" från 1919 i handen och har läst den. Den är skriven 1880 och utspelar sig i slutet av 1860-talet i Paris. Nana är en 18-årig prostituerad kvinna som gör succé som en skandalös Venus på en av Paris teaterscener och därefter installerar sig som en av stadens mest (ö)kända kurtisaner eller demimonder. Om detta berättar Zola helt osentimentalt och utan att moralisera över vare sig Nanas eller någon annans beteende. Han åskådliggör den knivskarpa gränsen mellan de respektabla kvinnornas värld och "halvvärlden" och hur de rika männen utan några större problem rör sig mellan dessa världar. Jag hade inga förväntningar på boken och ingen uppfattning om handlingen, vilket gjorde den spännande att läsa, eftersom jag inte kunde gissa vad som skulle hända. Slutet gjorde mig lite irriterad, för där tycker jag att Zola på ett sätt ger efter för traditionen, och det uppstår en och annan longör i boken när han mycket omständligt beskriver pjäsen som Nana spelar i eller hur det såg ut bakom scenen på en 1800-talsteater. I övrigt var det klart njutbar och intressant läsning. Betyg: EEEE
P.S. Läs också "Jag vill inte tjäna" av Ola Larsmo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar