10 januari 2008

Två romaner från Pennsylvania

Av en slump har det blivit ett amerikanskt tema i mitt läsande just nu. Efter "Brokeback Mountain" har jag läst två romaner, som båda visade sig utspela sig i Pennsylvania: "Svart flicka, vit flicka" av Joyce Carol Oates och "Ivans återkomst" av Tawny O'Dell.

"Svart flicka, vit flicka" handlar om två olyckliga unga kvinnor på ett gammalt, ärorikt college. Berättaren Genna är vit och kommer från en kaotisk hippiefamilj, som påminner lite om den splittrade familjen i "Fångad av det förflutna". På college blir hon rumskamrat med den svarta Minette, som är stipendiat och kommer från en frireligiös familj. Genna anstränger sig allt hon kan för att bli god vän med Minette, men det är inte så lätt. Minette släpper ingen in på livet och hon gör sig snabbt impopulär bland de andra flickorna på studenthemmet. När hon dessutom blir utsatt för rasistiska attacker utan att man hittar den skyldiga blir stämningen på colleget alltmer spänd. Man får veta redan i början av boken att Minette kommer att dö, men hur det går till avslöjas inte förrän mot slutet. Jag gillade "Blonde" jättemycket, men de böcker av Oates som jag läst sedan dess har jag inte tyckt lika mycket om. Inte heller den här blev någon jättefavorit. Betyg: EEE


"Ivans återkomst" ("Coal Run") utspelar sig i en helt annan miljö: ett fattigt gruvsamhälle som påminner mer om det Wyoming som beskrivs i "Brokeback Mountain" än om Oates murgröneinbäddade college. Här är folk fattiga och de super, slåss och skjuter varandra. "Ivans återkomst" är dock ingen dyster bok, utan snarare en ganska humoristisk feel good-bok. Huvudperson och berättare är den ca 40-åriga Ivan. Han var en gång firad fotbollsstjärna, men fick sluta efter en olycka. Efter 18 år i Florida har han nu kommit tillbaka till hemstaden. Där finns modern, den vackra systern med tre utomäktenskapliga barn, gamla skolkamrater och grannar och ett antal andra mer eller mindre charmiga karaktärer. Tawny O'Dell beskriver dem alla och deras inbördes förhållanden och gamla hemligheter på ett mycket fint och underhållande sätt. Det här är en av de bättre böcker jag läst på senare tid! Finns i pocket. Betyg: EEEE+

3 kommentarer:

  1. Anonym18:10

    Det här ser jag fram mot. En riktig bokblogg. Hurra!

    SvaraRadera
  2. Anonym13:50

    Håller med Cici, böcker är så himla härligt.

    SvaraRadera
  3. Intressant att läsa din kommentar om Oates - Blonde tillhör min favorit och jag har också haft svårt att ta till mig hennes andra romaner lika starkt. Svart flicka vit flicka läste jag för någon månad sedan och nyss Foxfire - det finns en ton i dessa och i andra av hennes böcker som skapar en distans till mig som läsaren, Blonde kom närmare tyckte jag.

    SvaraRadera