04 januari 2008

Några funderingar inför 2008

Jag inser att det finns en hel "bokbloggscommunity" därute, som jag inte riktigt deltar i. Jag klickar runt lite då och då och läser, men skriver sällan kommentarer eller deltar på annat sätt. Jag ser att man kan delta med listor till Bokfemman eller anta Theresans utmaning att läsa klassiker och Nobelpristagare och tänker att det kanske man borde delta i. Jag har också, i likhet med andra bokbloggare, blivit kontaktad av ett par förlag, som erbjuder mig böcker, men jag har inte tackat ja.

Jag har funderat lite på vad jag egentligen tycker och kommit fram till att jag inte vill bli styrd i vare sig mitt läsande eller mitt bloggande. Jag vill att det ska vara helt lustfyllt och inte innehålla några krav. Jag är med i en bokcirkel IRL, vilket innebär att jag är "tvungen" att läsa en särskild bok cirka var sjätte vecka. Det räcker. Jag tittar gärna runt på andras bokbloggar om jag känner behov av boktips, men oftast har jag redan en bokhög på 10-15 olästa böcker liggande hemma och inte så stort behov av tips.

Jag tycker förstås att det är jätteroligt att så många läser min blogg, men jag känner inget behov av att aktivt ragga fler läsare. Jag tycker också att det är trevligt att få kommentarer på min blogg, men jag hoppas andra bokbloggare ursäktar att jag inte alltid är så aktiv med att svara eller ge motsvarande kommentarer på deras bloggar. Jag har en känsla att jag bryter lite mot bloggetiketten genom att inte återgälda kommentarer och bloggbesök och är det så ber jag om ursäkt. Men jag håller fast vid att jag inte vill känna mig tvingad till någonting, varken till att läsa särskilda böcker eller särskilda bloggar.

Min deklaration inför 2008 är att jag kommer att fortsätta precis som förut: läsa mycket och skriva några rader om varje bok jag läser! Det är det hela.

P.S. Jag har också en känsla av att min länklista är lite slumpmässig. Min enda princip är att jag bara länkar till andra "rena" bokbloggar. Om någon har en sådan och vill ligga med i min länklista, så säg till så lägger jag in länken, om jag tycker bloggen är OK!

4 kommentarer:

  1. Att blogga ska vara roligt! Det där går i perioder tycker jag. Hur mycket man är med i svängen, och hinner sätta sig in i vad andra skriver. Jag tror också att man skapar sina egna måsten! Det är alltid trevligt med kommentarer, (annars hade i alla fall jag lagt ner hela bloggen och haft en egen läsdagbok istället), men det behöver ju inte gå till överdrift och kännas som ett tvång att "mingla runt" :-). Bara man har trevligt under tiden så är allt i sin ordning. Jag vill i alla fall säga att jag gillar din blogg! Hoppas du får en trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillar min blogg! Jag har i alla fall lagt till en länk till din blogg - jag hoppas du har sett det!

    SvaraRadera
  3. Självklart ska det inte finnas några "måsten", vare sig i bloggandet eller läsningen. Fortsätt med det du gör, jag är helnöjd över att få kika in här och läsa dina superbra recensioner!

    SvaraRadera
  4. Jag uppskattar alltid dina kommentarer! Kul att du är inne så ofta på min blogg.

    SvaraRadera